Wat ‘dwell time’ betekent voor jouw LinkedIn beleving

16 jun, 2020

Sporadisch laat LinkedIn iets los over het algoritme van LinkedIn. Wat er voor zorgt dat jij alleen content op je tijdlijn te zien krijgt wat relevant is voor jou. Als jij alle content van al jouw connecties voorbij zou zien komen, dan is de overload aan informatie te groot om te verwerken. En bestaat de kans dat je het platform links laat liggen. Om dit dus te voorkomen, zijn er algoritmes die op basis van duizenden verschillende signalen kijken of je bericht relevant is voor jou netwerk.

Het LinkedIn Statement
Het algoritme is niet mijn favoriete onderwerp om over te schrijven en praten. Er gaan heel veel speculaties de ronde hoe je het algoritme kan beïnvloeden. En helaas zijn lang niet alle speculaties waar. En nog veel belangrijker: we maken toch geen content om het algoritme te beïnvloeden? Je maakt content om jouw doelgroep iets te leren of te inspireren. Om een waarde toe te voegen vanuit jouw expertise.
Wat ik wel over het algoritme deel is het Algoritme-statement van LinkedIn zelf. Het algoritme gebruikt duizenden signalen die vallen binnen 3 categorieën, zoals hieronder vermeldt. Dit is dus een korte samenvatting van het algoritme van LinkedIn. Op het moment dat jij een bericht post kijkt het algoritme onder andere naar jouw Identiteit, naar het bericht zelf (content) en naar jouw gedrag in het (recente) verleden.
Doe er je voordeel mee, maar maak vooral content waar jouw doelgroep op zit te wachten!

  1. Identiteit: Wie ben je? Waar werk je? Over welke vaardigheden beschik je? Met wie ben je geconnect?
  2. Content: Hoe vaak is het bericht bekeken? Hoe vaak is erop gereageerd? Waar gaat het bericht over? Hoe oud is het? In welke taal is het geschreven? Welke organisaties, mensen en onderwerpen zijn genoemd in het bericht?
  3. Gedrag: Waar heb je in het verleden op gereageerd en wat heb je gedeeld? Met wie interacteer je het vaakst? Waar spendeer je de meeste tijd in jouw feed?

Bron: Tim Jurka, Head of Feed AI – 29 maart 2018

Nieuw bij LinkedIn: Dwell Time
Maar LinkedIn heeft hier recent dus Dwell Time aan toegevoegd. LinkedIn gaat de tijd hoe lang iemand jouw bericht leest ook meenemen in het organische bereik. Geven mensen jouw bericht alleen maar een snelle like of wordt jouw bericht ook daadwerkelijk gelezen? Dat laatste is belangrijk voor LinkedIn.

Ze willen hiermee de (internationale) boost-groepen (grote groepen waarin mensen elkaars berichten zo snel mogelijk een like geven om hiermee een boost te geven aan het bericht) een extra drempel geven. Om zo niet alleen maar likes te verzamelen en daarmee veel bereik met je bericht behalen. LinkedIn is altijd op zoek om jouw content te laten zien dat daadwerkelijk relevant is voor jouw (en hun) contacten.

Ik vind het een goede toevoeging dus van LinkedIn! Niet lukraak likes uitdelen, maar daadwerkelijk de informatie tot je nemen!

Ik ben benieuwd: geef jij snel een like of lees jij het hele bericht voordat je liket of reageert?

Wellicht ook interessant?

Nu ook op LinkedIn: Stories!

Nu ook op LinkedIn: Stories!

Stories zijn vooral een goed medium om jouw netwerk een kijkje achter de schermen te geven. De berichtjes zijn maar 18...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *