Wel of geen persoonlijk berichtje bij een LinkedIn uitnodiging?

14 sep, 2020

Hoe maak je een LinkedIn connectieverzoek mét persoonlijke tekst
In augustus (2020) postte ik op LinkedIn een poll met de vraag ‘Waarom verstuur jij geen persoonlijk berichtje bij een LinkedIn connectie verzoek?’. Ik ontvang namelijk nog steeds zoveel uitnodigingen zonder persoonlijk bericht. En ik ben niet de enige blijkt… Vaak komt het door onwetendheid en van de andere kant soms omdat sommige LinkedIn Members nog steeds denken dat kwantiteit boven kwaliteit gaat betreffende je netwerk. Omdat ik niet iedereen die mij een connectieverzoek stuurt gelijk een oordeel wil meegeven, ging ik op onderzoek uit en vroeg mijn netwerk waarom zij geen persoonlijk berichtje bij een connectie verzoek sturen.
Ik deel graag de reacties van de poll inclusief mijn visie op de verschillende antwoorden:
(1) Ik zie het nut niet van om persoonlijke tekst toe te voegen aan een uitnodiging!
17% van de stemmers gaf dit antwoord. Wat mij betreft een zeer grote, gemiste kans. In mijn trainingen en coaching trajecten hamer ik er elke keer weer op: mensen doen zaken met mensen! Gedraag je online hetzelfde als offline: als je op een netwerkevent bent, stel jij je dan netjes voor of duw je gelijk je visitekaartje in iemands handen? Wat dat laatste is precies wat je doet als je op LinkedIn een connectieverzoek verstuurt zonder persoonlijke tekst!
(2) Hoe kan ik een persoonlijke tekst toevoegen via mobiel?
41% van de stemmers gaf aan niet te weten hoe je dit kan doen via je mobiel. En dat snap ik, want via de mobiele app van LinkedIn zul je – helaas – een stap extra moeten zetten om een persoonlijk berichtje erbij te typen. Via desktop vraagt LinkedIn aan jou of je er een bericht bij wilt typen op het moment dat je een connectieverzoek stuurt (altijd doen!). Via mobiel kan het ook, als je de volgende stappen volgt:
1) Ga naar het profiel van de persoon
2) klik NIET op de blauwe linker button met Connect of Follow
3) Klik op de meest rechtse button met de tekst More (of meer)
4) Kies dan voor de optie Personalize Invite
5) Et voilà: ook via mobiel kun jij nu een persoonlijk verzoek versturen!
(3) Welke tekst kan ik gebruiken bij het sturen van een connectieverzoek?
De andere 41% gaf aan niet te weten welke tekst zij kunnen gebruiken. Ik deel hier een paar voorbeeldteksten maar je kan deze niet zomaar knippen en plakken. Behalve dat ik hamer op mensen doen zaken met mensen, hamer ik ook op authenticiteit en persoonlijk zijn. Als je nu klakkeloos mijn berichten kopieert, dan verlies je jouw eigen authenticiteit. Dus gebruik deze voorbeelden vooral als inspiratie en maak er je eigen bericht van!
Mensen die u misschien kent
Als je de suggesties van LinkedIn gebruikt bij ‘Mensen die u misschien kent’, klik dan niet op de connectie button die je ziet. Als je op deze button klikt dan gaat er direct een verzoek naar die persoon en mis je de mogelijkheid om er een persoonlijk berichtje bij te typen. Ga altijd eerst naar het profiel van deze persoon en klik dan op connectie maken. Hier geeft LinkedIn je namelijk de optie om er een persoonlijk bericht bij te typen.

Magic
Geen excuses meer vanaf nu: als jij echt rendement wilt halen uit LinkedIn, begin dan met persoonlijk te zijn. Onthoud nogmaals: mensen doen zaken met mensen! Ja die persoon aan de andere kant van het scherm wilt graag weten waarom je wilt connecten. Ga dat gesprek aan, luisteren, luister nog een keer, stel een open vraag en luister nog een keer. And then? Magic will happen!

Wellicht ook interessant?

Een kwalitatief netwerk

Een kwalitatief netwerk

Is het hebben van veel LinkedIn connecties een levensdoel? NEE natuurlijk niet. Bij het opbouwen van je netwerk is het...

Niet meer delen

Niet meer delen

Waarom het delen van berichten niet werkt op LinkedIn! Maar waarom doet iedereen dat toch? Scroll door je tijdlijn en...

Nu ook op LinkedIn: Stories!

Nu ook op LinkedIn: Stories!

Stories zijn vooral een goed medium om jouw netwerk een kijkje achter de schermen te geven. De berichtjes zijn maar 18...

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *